Service

Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.

Deskundig

Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!

Lid NOAB

Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.

Administratiekantoor Hoofddorp

Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.

Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:

Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting

E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576

Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering

E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475

Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting

E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201

Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit:  jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting

E: schagen@smitdeleeuw.nl

Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting

E: booy@smitdeleeuw.nl

 

 

Diensten

Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:

  • Eenmanszaak

  • Vennootschap onder firma

  • Besloten vennootschap

  • Stichting en vereniging

Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.

Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.

 

 

Financiële administratie

  • Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)

  • Controle van door u zelf bijgehouden administraties

  • Periodieke rapportages

  • Jaarrekening incl. eventuele consolidatie

  • Publicatiestukken Kamer van Koophandel

  • Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer

  • Ondersteuning administratieve automatisering


Personeelszaken

  • Salarisadministratie

  • Arbeidsovereenkomsten

  • Pensioenberekeningen via onze externe actuaris

  • Verzuimadministratie

  • Alle overige personeelszaken

Belastingaangiften

  • Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)

  • Vennootschapsbelasting

  • Omzetbelasting

  • Loonheffing

  • Dividendbelasting

  • Schenk- en erfbelasting

  • Aanvraag voorlopige teruggaaf


Overige werkzaamheden

  • Fiscale advisering

  • Advisering rechtsvormkeuze

  • Beroep- en bezwaarschriften

  • Begeleiding belastingcontrole

  • Startersbegeleiding

  • Begeleiding kredietaanvragen

  • Invullen CBS statistieken

Dga's weer de financiële zondebok

Bron: Taxlive (auteur Eric van Uunen)

 

Het leek erop dat de dga dit jaar voor het eerst sinds jaren gespaard zou blijven in de zoektocht naar dekking voor extra overheidsuitgaven, maar tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer ging het toch weer mis.

De Tweede Kamer voelde de noodzaak om onder andere het minimumloon per 2024 met 1,7 procent extra te verhogen, het kindgebonden budget van een verlaging te behoeden en de uitgaven voor kinderopvang te verhogen. Zo blijkt uit de motie Klaver c.s., TK 36410, nr. 23, die met een meerderheid is aangenomen.

Buitengewoon sympathieke wensen, alleen moet er vervolgens dekking voor deze uitgaven worden gevonden. Tsja, wie is dan een makkelijke doelgroep waarvan je niet of nauwelijks verzet hoeft te verwachten? Jawel, de dga met zijn eigen bv. Dus luidt één van de dekkingsmaatregelen het verhogen van het toptarief in box 2 met 2 procent.

Dit, naast het verhogen van het box 3-tarief tot 36 procent vanaf volgend jaar, het verhogen van de bankenbelasting met circa € 450 miljoen en het belasten van de inkoop van eigen aandelen alsof het een dividenduitkering is met 15 procent. Voor de goede orde, ook geen maatregelen die in je koude kleren gaan zitten.

Belastingtarieven voor dga’s

Het huidige box 2-tarief van 26,9 procent zou vanaf 2024 worden gedifferentieerd: 24,5 procent voor inkomsten tot € 67.000 per persoon en 31 procent voor de inkomsten daarboven. Het tarief van 31 procent wordt nu door de motie Klaver 33 procent.

Dat leidt tot grote tariefverschillen:

  1. tussen het huidige tarief van 26,9 procent in 2023 en 33 procent vanaf 2024, een verschil van 6,1 procent;
  2. en vanaf 2024 tussen het lage tarief van 24,5 procent en het hoge tarief van 33 procent, een verschil van maar liefst 8,5 procent.

Belastingadviseur als lachende derde

Dit is koren op de molen voor belastingadviseurs. Hoe groter de tariefverschillen, hoe meer je kunt adviseren. Denk daarbij onder andere aan:

  • terminale dga’s met een belegging-bv: liever dit jaar dividend uitkeren dan volgend jaar ab-heffing moeten afrekenen bij overlijden;
  • potentiële emigranten: liever dit jaar dividend uitkeren dan volgend jaar ab-heffing moeten afrekenen wegens het emigreren;
  • ‘oudere’ dga’s met een beleggings-bv: wat is uw levensverwachting, want dat bepaalt uw financiële planning;
  • dga’s met héél veel winstreserves: liever nu 26,9 procent dan later 33 procent.

Klinkt af en toe wellicht wat morbide, maar op die dga’s gaat de belastingadviseur zich richten.

Adviezen waarop overigens niemand zit te wachten! Noch de klant, noch de belastingadviseur, noch Den Haag, lijkt mij. In zoverre is inderdaad sprake van de belastingadviseur als lachende derde, maar dan wel lachend als een boer met kiespijn.

Mijn vrees is dat het enorme gat dat volgend jaar ontstaat tussen 24,5 procent en 33 procent aanleiding vormt om het ‘lage’ tarief van 24,5 procent aan te passen… Want het kan toch niet de bedoeling zijn dat die dga’s het tarief van 33 procent gaan ontwijken door nu al dividend tegen een tarief van ‘maar’ 24,5 procent uit te keren? Vergeef me deze cynische zin.

Daarnaast maak ik maak me zorgen over allerhande gedragseffecten. Denk daarbij aan de kapitaalvlucht voor vermogenden vanwege de box 3-heffing van 36 procent. En denk aan ondernemers, die hun onderneming in dit digitale tijdperk betrekkelijk eenvoudig kunnen verplaatsen naar het buitenland.

Bijkomend voordeel

Door dit enorme gat tussen 24,5 procent en 33 procent zul je wel een bijzondere beweging zien, die Den Haag deugd zal doen. Het gedragseffect van dga’s zal zijn dat ze hun vetpotten in de eigen bv gespreid tussentijds zullen uitkeren. Liever nu 24,5 procent heffing, dan later 33 procent. Ofwel, wellicht elk jaar € 134.000 dividend zullen uitkeren. En dat is kassa voor de schatkist.

Integrale tarieven

Daarnaast leidt een verhoging van het hoge ab-tarief tot 33 procent tot een wanverhouding met andere belastingtarieven. De integrale heffing van vennootschapsbelasting en box 2-heffing wordt als volgt:

Ofwel, in een fiscaal worst-case-scenario, waarbij de winst van een bv hoger is dan € 200.000 en er meer dan € 67.000 per persoon box 2-inkomen is, geldt een integraal tarief van 50,286 procent.

Denk aan de dga die een beleggingspand of een effectenportefeuille in zijn eigen bv heeft. En niet of nauwelijks kan ‘sturen’ met zijn winst. Stel hij komt te overlijden of hij emigreert en men wil schoon schip maken met de fiscus, dan kost hem dat integraal 50,286 procent.

Let wel, dat is hoger dan het hoogste box 1-tarief van 49,5 procent!

Of maak een vergelijking met de IB-ondernemer, die volgend jaar nog altijd 12,7 procent mkb-winstvrijstelling krijgt. Als die ondernemer wordt belast in de eerste box 1-schijf, kost hem dat 36,97 procent heffing minus 12,7 procent mkb-winstvrijstelling, ofwel effect 32,275 procent box 1-heffing. Acherm, de dga: die betaalt sowieso minimaal 38,845 procent!

En dan de IB-ondernemer die met zijn inkomen in de hoge box 1-schijf valt: die betaalt nooit meer dan 49,5 procent minus 12,7 procent mkb-winstvrijstelling tegen 36,97 procent, ofwel 44,805 procent. Ook dat staat in geen verhouding tot 50,286 procent.

En dan heb ik het niet eens over het effect dat box 2-inkomen vanaf 2025 ook een korting betekent op je algemene heffingskorting. Met een beetje pech, betaalt zelfs een ‘kleine dga’ geen 38,845 procent, maar 45,497 procent omdat hij ook nog eens 6,652 procent algemene heffingskorting kwijtraakt. Dat maakt het er al helemaal niet leuker op!

Bredere dekking

Het is kennelijk erg makkelijk om een dekking te zoeken bij belastingplichtigen die niet kunnen piepen. Een leuk voorbeeld is de tegenvallende belastingopbrengsten van multinationals. Die wordt gedekt door een verlaging van de mkb-winstvrijstelling van 14 procent naar 12,7 procent, ofwel er wordt dekking voor een tekort bij multinationals gevonden bij het kleinbedrijf… Snapt u het nog?

Zo ook bij de verhoging van het minimumloon. Waarom geen dekking zoeken in een algemene verhoging van de box 1-tarieven? En dan vooral de lage box 1-schijf? Ik weet het, dat is politiek niet haalbaar. Maar hoe makkelijk is het, als de wortels in mijn eigen volkstuin niet voldoende groeien, er maar eentje uit de tuin van mijn buurman te pakken? Hij heeft er toch genoeg staan.

Belastingheffing met terugwerkende kracht

De dekkingsmaatregel uit Den Haag in de vorm van de verhoging van het box 2-tarief kent geen genade voor winsten die in het verleden in de bv zijn opgebouwd. Winsten die tot en met 2023 zijn opgepot, worden later ook belast tegen een tarief van maximaal 33 procent. Daar, waar we tot voorkort jarenlang tot en met 2019 nog een tarief van 25 procent kenden. De verhoging betekent dat dga’s met terugwerkende kracht over de winstreserves in hun eigen bv worden geconfronteerd met een belastingheffing van 8 procent extra. Er is niet voorzien in enig overgangsrecht voor bestaande winstreserves. Ook dit is een gegeven, waarbij in Den Haag waarschijnlijk niet is stilgestaan.

Dga als pinautomaat

Eerder schreef ik een column over het kabinet die een plofkraak pleegde op een pinautomaat die dga heet. Dan denk je dat na een plofkraak er geen geld meer in de automaat zit. Welnu, toch gebruikt de politiek deze flappentap wederom om kosten te dekken van uitgaven voor andere doelgroepen. Ach, wat maakt het uit, een worteltje meer of minder in de tuin van mijn buurman.

Voor mij als belastingadviseur is één ding duidelijk: je kunt nog maar adviseren met een horizon van één dag. Dankjewel, Den Haag, voor deze mogelijkheid om nog meer en nog vaker adviezen te kunnen uitbrengen.

PS, voor de goede orde, Den Haag, om misverstanden te voorkomen: de laatste zin is sarcastisch bedoeld.

Onderneming uitgelicht: Stichting Maatvast Haarlemmermeer

In ‘Onderneming uitgelicht’ laten wij ondernemers aan het woord over hun uitdagingen en passie voor het vak. Deze keer spraken we met de directeur van Stichting Maatvast Haarlemmermeer, Maarten Askamp, over hun maatschappelijke rol, ondernemen en de samenwerking met hun NOAB-kantoor Smit & de Leeuw.

“In 2013 is Stichting Maatvast opgericht, het is dus een vrij jonge stichting. De naam spreekt eigenlijk voor zich, het staat voor Maatschappelijk Vastgoed. We beheren en exploiteren het gemeentelijk vastgoed van Gemeente Haarlemmermeer. Denk hierbij aan dorpshuizen, jongerencentra, buurthuizen en sociaal culturele centra. Daarnaast vervullen we ook een maatschappelijke rol in de gemeente. Gemeente Haarlemmermeer bestaat uit 27 dorpen en kernen. Inmiddels hebben we eigenlijk in elk dorp of kern wel een locatie met ons vastgoed. We zien het echt als onze missie om de sociale cohesie van de samenleving in deze gemeente te versterken".

Maarten legt uit dat ze dit allemaal niet alleen doen. In vijf jaar tijd is het aantal vrijwilligers gegroeid van 120 naar 330. “Wij kunnen niet zonder hen. En dat willen we ook niet! Als je verbinding met de samenleving wilt hebben dan zijn vrijwilligers daar een hele belangrijke schakel in. Ons thema is echt verbinding”, aldus Maarten.

Het verschil

Een half jaar na de oprichting van de stichting is Maarten aangetreden als directeur. De administratie van de stichting was toen ondergebracht bij een groot landelijk administratiekantoor maar dit beviel hem niet goed. “Zij zagen ons vooral als factuuradres en wat minder als ‘wat kunnen we voor u betekenen’. Ze waren heel technisch, maar wij waren meer op zoek naar een lokaal kantoor dat de omgeving beter kende. Zodoende zijn we bij Smit & de Leeuw uitgekomen”. Maarten vertelt dat hij hun persoonlijke benadering en de kennis die zij hebben van Gemeente Haarlemmermeer het belangrijkste vindt. “We hebben een vrij uitgebreide pioniersfase achter de rug en er moest heel veel opgezet, ontdekt en uitgezocht worden. Hoe zit het met de belastingen? Hoe zit het met de loonadministratie? Dit weten zij als geen ander en daarnaast helpen ze ons heel persoonlijk. Zij komen op bezoek bij onze locaties, weten waar we zitten en wat daar gebeurt. Ze lezen berichten over ons in de lokale krant en komen een kijkje nemen wanneer er een nieuwe locatie wordt geopend. Daarin zijn zij heel betrokken en dat waardeer ik heel erg. Bij Smit & de Leeuw ben je écht een nog een klant in plaats van een factuuradres.

Een pré

Op de vraag of Maarten bekend was met het NOAB-keurmerk voordat hij zich aansloot bij Smit & de Leeuw antwoordt hij eerlijk dat hij dat niet zo was. “Nee, vooraf was ik niet bekend met het NOABkeurmerk maar daar ben ik nu wel heel blij mee. Als je je verdiept in een nieuw administratiekantoor is het prettig als zo’n keurmerk eraan hangt. En als je vervolgens verdiept in het keurmerk geeft dat zeker bepaalde zekerheden. Zo’n certificaat is niet zomaar een certificaat. Dat is wel echt een pré, ik zie daar nu absoluut de voordelen van in. Ik zou er in een nieuwe situatie dan ook zeker op letten.”

De toekomst van Stichting Maatvast

Stichting Maatvast is in de vijf jaar dat het nu bestaat al erg gegroeid, maar dat wil niet zeggen dat zij al klaar zijn. Maarten vertelt dat zij nog verder willen groeien. “Groeien in kwaliteit, groeien in vierkante meters maar zeker ook groeien in wat we kunnen betekenen voor de samenleving”. Hun NOABkantoor Smit & de Leeuw kan hen daar gelukkig goed bij helpen. “Zij kennen de stichting, de samenleving en onze plannen. Hierdoor weten ze dus precies welke financiële risico’s we moeten uitsluiten of juist moeten aangaan. Daar denken ze heel erg goed in mee. Zij kennen bij wijze van spreken alle regels van de begroting. Zoals bij de managementrapportages, daar zit een uitgebreide toelichting bij. Inclusief waarschuwingen en aanbevelingen daar waar nodig. Wat dat betreft kunnen ze ons heel goed adviseren en hebben ze veel kennis”. 

Focus op je specialisme

Als tips voor andere ondernemers noemt Maarten: “Schoenmaker blijf bij je leest! Stop de energie in daar waar je goed in bent, als in waarom je de onderneming bent gestart. Financiële administratie is een vak apart en als je dat erbij gaat doen gaat het mis. Dan moet je je aandacht gaan verdelen. Als je je administratie betrouwbaar wegzet bij een goed administratiekantoor, hoef je daar niet meer naar om te kijken”. Wel voegt Maarten daaraan toe dat je er natuurlijk wel alert op moet zijn of het allemaal betrouwbaar wordt weggezet. “Inmiddels hebben wij zo’n goede relatie met ons NOAB-kantoor dat ik me over de administratie helemaal niet meer druk hoeft te maken. Nu kan ik mij focussen op mijn specialisme, het besturen van onze maatschappelijke stichting. En dat is toch wat ik het allerliefste doe!” 

NOAB

NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. 

NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.

Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)

Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.