Service

Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.

Deskundig

Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!

Lid NOAB

Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.

Administratiekantoor Hoofddorp

Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.

Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:

Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting

E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576

Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering

E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475

Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting

E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201

Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit:  jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting

E: schagen@smitdeleeuw.nl

Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting

E: booy@smitdeleeuw.nl

 

 

Diensten

Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:

  • Eenmanszaak

  • Vennootschap onder firma

  • Besloten vennootschap

  • Stichting en vereniging

Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.

Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.

 

 

Financiële administratie

  • Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)

  • Controle van door u zelf bijgehouden administraties

  • Periodieke rapportages

  • Jaarrekening incl. eventuele consolidatie

  • Publicatiestukken Kamer van Koophandel

  • Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer

  • Ondersteuning administratieve automatisering


Personeelszaken

  • Salarisadministratie

  • Arbeidsovereenkomsten

  • Pensioenberekeningen via onze externe actuaris

  • Verzuimadministratie

  • Alle overige personeelszaken

Belastingaangiften

  • Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)

  • Vennootschapsbelasting

  • Omzetbelasting

  • Loonheffing

  • Dividendbelasting

  • Schenk- en erfbelasting

  • Aanvraag voorlopige teruggaaf


Overige werkzaamheden

  • Fiscale advisering

  • Advisering rechtsvormkeuze

  • Beroep- en bezwaarschriften

  • Begeleiding belastingcontrole

  • Startersbegeleiding

  • Begeleiding kredietaanvragen

  • Invullen CBS statistieken

Hoe werkt verliesverrekening in de IB en VPB?

7 december 20234 Door redactie 
FiscaalRendement

U zult er als ondernemer niet op zitten te wachten: verlies maken. Maar het kan natuurlijk wel eens even tegenzitten met de zaken. Het is dan wel een troost dat u het verlies mag verrekenen met winsten uit het verleden maar ook met de winsten die u in de toekomst nog gaat behalen. Voor de IB en de VPB gelden echter wel andere regels voor de verrekening van de verliezen.


 

 

 

U bent natuurlijk niet gaan ondernemen om verlies te lijden. Of u nu een IB-ondernemer bent of een VPB-plichtige onderneming heeft, de geleden verliezen kunt u onder voorwaarden wellicht nog wel verrekenen waardoor u nog wat belasting terugpakt. Hoe moet u dit aanpakken?

Verlies verrekenen in de inkomstenbelasting

Lijdt u als ondernemer voor de IB een verlies in box 1 dan mag u dit verlies verrekenen met positieve inkomsten uit box 1 van de drie voorafgaande jaren (carry-back) en met de positieve inkomsten in box 1 met de negen daaropvolgende jaren (carry-forward). De verliesverrekening kent wel een verplichte volgorde: u verrekent eerst de carry-back verliezen en dan de carry-forward verliezen. U kunt verliezen uit box 1 niet verrekenen met positieve inkomsten uit box 2 en box 3.

Tegen beschikkingen van de fiscus kunt u bezwaar maken

Beschikking van de Belastingdienst

De Belastingdienst stelt een verlies uit werk en woning (box 1) vast met een beschikking. Ook de verrekening van verliezen stelt de fiscus vast met een beschikking. Tegen beide beschikkingen kunt u bezwaar maken.

Verzoek voorlopig verliesverrekening

Als u niet wilt wachten op de belastingteruggaaf van de verrekening tot uw aangifte is afgehandeld kunt u bij het indienen van de aangifte een schriftelijk verzoek doen om een voorlopige verliesverrekening. De fiscus stelt dan de vooropige verrekening vast als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • U doet aangifte over het verliesjaar.
  • De verliesverrekening gebeurt in een verplichte volgorde: eerst verrekening met positief inkomen in box 1 van het derde voorgaande jaar, daarna van het tweede voorgaande jaar en daarna van het voorgaande jaar.
  • De aanslag over het jaar waarmee het verlies moet worden verrekend, moet definitief vaststaan.
  • Van het verlies dat u aangeeft, wordt maximaal 80% verrekend. Het resterende gedeelte van het volledige door de verliesverrekening terug te ontvangen bedrag, ontvangt u als de aanslag van het verliesjaar definitief door de Belastingdienst is opgelegd.
Een verlies uit aanmerkelijk belang is alleen te verrekenen met winsten in box 2

Als de bv is opgeheven

Een verlies uit aanmerkelijk belang is alleen te verrekenen met winsten uit aanmerkelijk belang in box 2 van de IB. Maar als de bv is opgeheven, komt er geen inkomen meer binnen in box 2. Het ontstane verlies is dus niet meer te verrekenen. Om u als dga toch de mogelijkheid te bieden het verlies in de toekomst deels te verrekenen heeft de wetgever de belastingkortingsregeling in het leven geroepen.

De belastingkortingsregeling

Deze regeling houdt in dat het nog niet verrekende aanmerkelijkbelangverlies op verzoek kan worden omgezet in een belastingkorting. De belastingkorting wordt verrekend met de verschuldigde belasting in box 1, in het jaar van verzoek en eventueel in de daaropvolgende jaren als de verrekening niet in één keer kan. De inspecteur stelt de hoogte van de belastingkorting vast in een beschikking. Dit is een wettelijk vereiste.

Verzoek voorlopige verliesverrekening

Door een verzoek tot voorlopige verliesverrekening in te dienen, haalt u het terug te ontvangen bedrag grotendeels ‘naar voren’ en kunt u het gebruiken om te ondernemen, zonder dat u afhankelijk bent van de verwerkingstijd van de aanslagen bij de Belastingdienst.

Verliezen terugwentelen in de vennootschapsbelasting

De bv kan haar verliezen in de VPB ook terugwentelen maar dit is maar voor een jaar terug toegestaan. Er kan echter wel onbeperkt verlies voorwaarts worden verrekend. Voor deze beide verrekeningen geldt echter wel een maximum: boven een bedrag van € 1 miljoen zijn verliezen nog maar voor 50% te verrekenen in dat jaar. Dit geldt sinds 2022.

Ook voor het VPB-verlies kan een verzoek om voorlopige verliesverrekening worden gedaan door de bv. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden behalve dan natuurlijk dat er maar een jaar kan worden teruggewenteld in plaats van drie jaar.

NOAB

NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. 

NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.

Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)

Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.

 





Contact

Stuur ons een bericht

Vul onderstaande velden in en wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Uw privacy is erg belangrijk. Alle door u verstrekte gegevens zullen door ons vertrouwelijk worden behandeld en zullen dan ook nooit zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming met anderen worden gedeeld. Ook zullen uw privacygevoelige gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk of wettelijk vereist.