Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.
Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!
Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.
Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:
Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576
Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering
E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475
Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201
Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit: jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting
Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:
Eenmanszaak
Vennootschap onder firma
Besloten vennootschap
Stichting en vereniging
Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.
Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.
Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)
Controle van door u zelf bijgehouden administraties
Periodieke rapportages
Jaarrekening incl. eventuele consolidatie
Publicatiestukken Kamer van Koophandel
Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer
Ondersteuning administratieve automatisering
Salarisadministratie
Arbeidsovereenkomsten
Pensioenberekeningen via onze externe actuaris
Verzuimadministratie
Alle overige personeelszaken
Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)
Vennootschapsbelasting
Omzetbelasting
Loonheffing
Dividendbelasting
Schenk- en erfbelasting
Aanvraag voorlopige teruggaaf
Fiscale advisering
Advisering rechtsvormkeuze
Beroep- en bezwaarschriften
Begeleiding belastingcontrole
Startersbegeleiding
Begeleiding kredietaanvragen
Invullen CBS statistieken
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat ook de Herstelwet in het kader van box 3 van de inkomstenbelasting (IB) discriminerend is. De wetgeving voor deze heffing schendt namelijk nog steeds het verdragsrechtelijke discriminatieverbod en het eigendomsgrondrecht als het forfaitaire rendement hoger is dan het werkelijke rendement.
De Hoge Raad heeft het box 3-systeem met forfaitaire rendementen voor de heffing eind 2021 in het 'Kerstarrest' naar de prullenbak verwezen. Als reactie daarop heeft de overheid een Herstelwet opgetuigd, die rechtsherstel biedt aan gedupeerden voor de periode 2017 tot en met 2022. Ook de Herstelwet gaat nog steeds uit van een forfaitair berekend rendement. De wetgever heeft in deze wet (geprobeerd) het werkelijke rendement beter te benaderen dan in de oorspronkelijke regeling.
De Hoge Raad heeft nu in een aantal zaken de vraag beantwoord of de Herstelwet niet discrimineert. In twee zaken ging het om de vraag of voor een aandeel in de reserves van een vereniging van eigenaren het forfaitair rendement voor banktegoeden of voor overige bezittingen gold. Het antwoord hierop is dat de reserves tot de overige bezittingen behoren. Verder is het de vraag in een paar zaken wat nu het werkelijk rendement is en ook of er bij een teruggaaf van IB rente moet worden vergoed bij rechtsherstel.
Ons hoogste rechtsorgaan heeft aangegeven dat het toepassen van het forfaitair rendement voor banktegoeden in de Herstelwet acceptabel is omdat dit aansluit bij het werkelijk rendement. Dat is echter anders voor belastingplichtigen met overige bezittingen, dus voor mensen die overgaan tot het risicovol beleggen van hun vermogen. Het forfaitaire rendement daarbij wordt onder de Herstelwet namelijk op dezelfde wijze berekend als onder het oorspronkelijke stelsel. En dus concludeert de Hoge Raad dat hierbij de toepassing van het forfaitair rendement discriminerend is als het forfaitaire rendement hoger is dan het werkelijke rendement. Dit geldt ook voor de op 1 januari 2023 in werking getreden Overbruggingswet box 3.
Verder moet voor het vaststellen van het werkelijk rendement het gehele vermogen (inclusief banktegoeden) van de belastingplichtige in box 3 worden meegenomen, zonder aftrek van het heffingsvrije vermogen, zonder rekening te houden met inflatie. Tot het werkelijke rendement behoren niet alleen voordelen die uit vermogensbestanddelen worden genoten, maar ook positieve en negatieve waardeveranderingen van die vermogensbestanddelen. Ook ongerealiseerde waardeveranderingen behoren tot het werkelijke rendement. Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij het forfaitaire stelsel in box 3 wordt met kosten geen rekening gehouden, maar wel met rente van schulden die tot het vermogen in box 3 behoren.
De belastingplichtige moet zelf aantonen dat het werkelijke rendement lager is dan het forfaitaire rendement.
De rechter stelt dat er bij de vermindering van de aanslag geen rente hoeft te worden vergoed door de Belastingdienst. Hierop kan alleen een uitzondering gelden voor gevallen waarin het bedrag van de wettelijke rente meer is dan het bedrag van de belastingvermindering in box 3. In andere gevallen hoeft de fiscus geen rente te vergoeden, aldus de Hoge Raad.
Hoge Raad, 6 juni 2024, ECLI (verkort): 704, 705, 756, 771, 813
NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen.
NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.
Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)
Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.
Vul onderstaande velden in en wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Uw privacy is erg belangrijk. Alle door u verstrekte gegevens zullen door ons vertrouwelijk worden behandeld en zullen dan ook nooit zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming met anderen worden gedeeld. Ook zullen uw privacygevoelige gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk of wettelijk vereist.