Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.
Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!
Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.
Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:
Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576
Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering
E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475
Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201
Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit: jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting
Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:
Eenmanszaak
Vennootschap onder firma
Besloten vennootschap
Stichting en vereniging
Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.
Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.
Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)
Controle van door u zelf bijgehouden administraties
Periodieke rapportages
Jaarrekening incl. eventuele consolidatie
Publicatiestukken Kamer van Koophandel
Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer
Ondersteuning administratieve automatisering
Salarisadministratie
Arbeidsovereenkomsten
Pensioenberekeningen via onze externe actuaris
Verzuimadministratie
Alle overige personeelszaken
Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)
Vennootschapsbelasting
Omzetbelasting
Loonheffing
Dividendbelasting
Schenk- en erfbelasting
Aanvraag voorlopige teruggaaf
Fiscale advisering
Advisering rechtsvormkeuze
Beroep- en bezwaarschriften
Begeleiding belastingcontrole
Startersbegeleiding
Begeleiding kredietaanvragen
Invullen CBS statistieken
Ondernemingen gaan vanaf 2023 weer sneller het hoge tarief in de vennootschapsbelasting (VPB) betalen over hun winst. Volgend jaar geldt het lage VPB-tarief nog maar tot een winst van € 200.000. Nu ligt de grens nog op € 395.000. Bovendien stijgt het lage tarief van 15% naar 19%.
De verlaging van de winstgrens is eerder al aangekondigd in de Voorjaarsnota. Maar uit de Prinsjesdag-stukken blijkt dat er ook nog flink wordt gesleuteld aan het lage tarief in de VPB. Aan het hoge tarief verandert vooralsnog niets. Schematisch ziet de ontwikkeling er zo uit:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Laag tarief | 16,5% | 15% | 15% | 19% |
Winstgrens | € 200.000 | € 245.000 | € 395.000 | € 200.000 |
Hoog tarief | 25% | 25% | 25,8% | 25,8% |
De afgelopen jaren is het lage tarief in de VPB dus juist teruggeschroefd van 19% naar de huidige 15%. Bovendien is de winstgrens waarvoor dit lage tarief geldt omhooggegaan, van € 200.000 naar € 395.000 dit jaar. Vanaf 2023 breekt het kabinet dus met die trend. Eén van de redenen is dat er extra belastinginkomsten nodig zijn om een omvangrijk koopkrachtpakket te bekostigen. Maar het kabinet noemt zelf verder als reden dat de ingreep het fiscale verschil tussen werknemers, zelfstandigen en directeuren-grootaandeelhouders (dga's) helpt verkleinen. In 2024 komt er bovendien een evaluatie van het lage tarief in de VPB.
Dat er in de plannen nog niets verandert aan het hoge VPB-tarief zegt nog niet alles. Vorig jaar is er ook tijdens de behandeling van de begroting nog een verhoging doorgevoerd. Oorspronkelijk zou het hoge tarief dit jaar namelijk op 25% blijven staan. Met de verhoging naar 25,8% is onder meer een verhoging van de salarissen van leraren in het basisonderwijs betaald.
Door de verhoging van de winstgrens voor het lage VPB-tarief de afgelopen jaren, is het voor sommige concerns aantrekkelijker geworden om een fiscale eenheid voor de VPB op te breken. De Belastingdienst ziet de ondernemingen in een fiscale eenheid namelijk als één belastingplichtige, en telt de winsten bij elkaar op. Daarmee kan de fiscale eenheid dus ook maar één keer profiteren van het lage tarief. Door de fiscale eenheid op te heffen, kan elke onderneming afzonderlijk profiteren. Nu de winstgrens weer omlaaggaat, wordt dit een minder aantrekkelijke route, zo schrijft het kabinet in het Belastingplan 2023. Min of meer hetzelfde geldt voor het ‘opknippen’ van een concern in meerdere ondernemingen. Voor dit mogelijke gevolg is bij het verhogen van de winstgrens steeds aandacht gevraagd in de Tweede Kamer. Het kabinet heeft daarop eerder al toegezegd dat wordt gemonitord of concerns zich daadwerkelijk vaker opsplitsen om fiscale redenen.
NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen.
NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.
Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)
Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.
Vul onderstaande velden in en wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Uw privacy is erg belangrijk. Alle door u verstrekte gegevens zullen door ons vertrouwelijk worden behandeld en zullen dan ook nooit zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming met anderen worden gedeeld. Ook zullen uw privacygevoelige gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk of wettelijk vereist.