Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.
Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!
Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.
Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:
Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576
Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering
E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475
Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201
Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit: jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting
Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:
Eenmanszaak
Vennootschap onder firma
Besloten vennootschap
Stichting en vereniging
Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.
Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.
Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)
Controle van door u zelf bijgehouden administraties
Periodieke rapportages
Jaarrekening incl. eventuele consolidatie
Publicatiestukken Kamer van Koophandel
Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer
Ondersteuning administratieve automatisering
Salarisadministratie
Arbeidsovereenkomsten
Pensioenberekeningen via onze externe actuaris
Verzuimadministratie
Alle overige personeelszaken
Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)
Vennootschapsbelasting
Omzetbelasting
Loonheffing
Dividendbelasting
Schenk- en erfbelasting
Aanvraag voorlopige teruggaaf
Fiscale advisering
Advisering rechtsvormkeuze
Beroep- en bezwaarschriften
Begeleiding belastingcontrole
Startersbegeleiding
Begeleiding kredietaanvragen
Invullen CBS statistieken
Het aantal ondernemers voor de inkomstenbelasting met een eenmanszaak in Nederland groeit gestaag. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt ons land inmiddels ruim 1,25 miljoen zzp'ers, bijna twee keer zo veel als 10 jaar geleden. Daarmee zijn de zzp'ers ook veruit de grootste groep binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb), want Nederland telt daarnaast een kleine 260.000 microbedrijven (2 tot 10 werkzame personen) en zo'n 55.000 ondernemingen in het klein- en middenbedrijf (10 tot 250 werkzame personen).
Zzp'ers zijn dus een factor van belang. Tegelijkertijd speelt rondom deze groep al erg lang de vraag hoe bepaald moet worden of iemand daadwerkelijk ondernemer is of een 'schijnzelfstandige' die eigenlijk een werknemer is. Want de hausse aan zzp'ers is deels bedrijfseconomisch gedreven vanuit werkgevers, omdat een zzp'er flexibeler in te huren is dan een werknemer. En daarnaast kan een zzp'er ook rekenen op aardig wat fiscale voordelen. Zo is er de mkb-winstvrijstelling van 13,31% (in 2024), waardoor de ondernemer met een eenmanszaak dus over een deel van de winst geen IB betaalt. Daarnaast zijn er voor zzp'ers die per jaar meer dan 1.225 uur aan hun onderneming besteden en daardoor voldoen aan het urencriterium nog andere voordelen, zoals de zelfstandigenaftrek.
Juist omdat er flink wat fiscale voordelen aan vasthangen, hanteert de Belastingdienst ook vrij strenge voorwaarden voor het IB-ondernemerschap. Zo moet de ondernemer ook daadwerkelijk ondernemersrisico lopen en er moet uitzicht zijn op winst maken. Ook het aantal opdrachtgevers weegt de fiscus mee om te zien of iemand echt ondernemer is voor de IB. Er is daarbij geen formeel minimum. Maar werken voor één opdrachtgever kan voor de Belastingdienst ook een aanwijzing zijn dat iemand géén zzp'er is, maar eerder als werknemer werkt. Het hangt wel enigszins af van het geval, want bij bijvoorbeeld een goedbetaalde klus als interim-directeur heeft de ondernemer geen tijd voor andere opdrachtgevers, maar is diegene wel duidelijk voor eigen risico aan het werk. In andere gevallen kan dit oordeel weer anders uitvallen.
Het is hierbij van belang dat de zzp'er kan aantonen dat diegene zelf bepaalt wanneer en hoe hij werkt, dus dat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Anders is het nodig dat de zzp'er meerdere opdrachtgevers heeft. Van alle zzp'ers heeft 31% maar één opdrachtgever, zo blijkt uit CBS-cijfers die Boekhouder.nl heeft opgediept. Daarbij zijn de verschillen tussen sectoren groot. In de bouw hebben zzp'ers bovengemiddeld vaak meerdere opdrachtgevers, terwijl in de sector logiesverstrekking (bijvoorbeeld vakantieparken en hotels) 70% maar één opdrachtgever heeft.
Zoals gezegd kan het per geval verschillen of het hebben van maar één opdrachtgever echt een probleem vormt voor de Belastingdienst. Maar vaststaat dat het nare fiscale gevolgen heeft áls de fiscus vindt dat er geen sprake is van IB-ondernemerschap. In dat geval kan de belastingplichtige namelijk geen beroep doen op alle vormen van aftrek. Als de zzp'er overigens maar tijd heeft om één opdrachtgever te bedienen omdat diegene ook nog in loondienst is, kan dat óók gevolgen hebben voor de IB-aftrekposten. Want voor het toepassen van de aftrek is de eis dat de zzp'er het grootste deel van zijn werktijd besteedt aan de onderneming, zo bleek onlangs nog uit een rechtszaak.
NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen.
NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.
Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)
Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.
Vul onderstaande velden in en wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Uw privacy is erg belangrijk. Alle door u verstrekte gegevens zullen door ons vertrouwelijk worden behandeld en zullen dan ook nooit zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming met anderen worden gedeeld. Ook zullen uw privacygevoelige gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk of wettelijk vereist.