Service

Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.

Deskundig

Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!

Lid NOAB

Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.

Administratiekantoor Hoofddorp

Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.

Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:

Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting

E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576

Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering

E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475

Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting

E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201

Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit:  jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting

E: schagen@smitdeleeuw.nl

Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting

E: booy@smitdeleeuw.nl

 

 

Diensten

Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:

  • Eenmanszaak

  • Vennootschap onder firma

  • Besloten vennootschap

  • Stichting en vereniging

Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.

Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.

 

 

Financiële administratie

  • Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)

  • Controle van door u zelf bijgehouden administraties

  • Periodieke rapportages

  • Jaarrekening incl. eventuele consolidatie

  • Publicatiestukken Kamer van Koophandel

  • Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer

  • Ondersteuning administratieve automatisering


Personeelszaken

  • Salarisadministratie

  • Arbeidsovereenkomsten

  • Pensioenberekeningen via onze externe actuaris

  • Verzuimadministratie

  • Alle overige personeelszaken

Belastingaangiften

  • Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)

  • Vennootschapsbelasting

  • Omzetbelasting

  • Loonheffing

  • Dividendbelasting

  • Schenk- en erfbelasting

  • Aanvraag voorlopige teruggaaf


Overige werkzaamheden

  • Fiscale advisering

  • Advisering rechtsvormkeuze

  • Beroep- en bezwaarschriften

  • Begeleiding belastingcontrole

  • Startersbegeleiding

  • Begeleiding kredietaanvragen

  • Invullen CBS statistieken

B0x 3-heffing terugvragen via de tegenbewijsregeling

Box 3-heffing terugvragen via de tegenbewijsregeling

4 juli 2025 Door redactie FiscaalRendement

De demissionair staatssecretaris van Financiën heeft bekendgemaakt dat het formulier waarmee het werkelijk rendement van box 3 kan worden aangegeven begin juli beschikbaar is. Wie moeten nu dit formulier gaan invullen om geld terug te krijgen en hoe pak je dit dan aan? Ga de benodigde gegevens alvast maar verzamelen!


 

 

 

De Tweede Kamer heeft onlangs ingestemd met het wetsvoorstel Wet tegenbewijsregeling box 3 met nog een amendement en wat moties (zie kader verderop). Na deze instemming zal de Eerste Kamer nog moeten volgen waardoor als het dus goed loopt, de regeling een wettelijk basis zal hebben. Dit wetsvoorstel is een tijdelijke oplossing tot de verwachte Wet werkelijk rendement box 3 in 2028 in werking zal treden.

Het formulier waarmee box 3-betalers hun werkelijk rendement kunnen aangeven komt volgens demissionair staatssecretaris Van Oostenbruggen sowieso begin juli beschikbaar.

Belastingplichtigen moeten kunnen aantonen dat hun werkelijke rendement lager ligt

Aantonen dat werkelijk rendement lager ligt

Dit formulier is dus onderdeel van de tegenbewijsregeling voor box 3. Nog even kort samengevat: de rechter heeft eerder geoordeeld dat belastingplichtigen die te veel belasting hebben betaald in box 3, compensatie moeten krijgen.

Daarvoor is eerst een herstelwet in het leven geroepen, maar volgens de Hoge Raad was dat herstel nog onvoldoende: belastingplichtigen moeten de mogelijkheid krijgen om aan te tonen dat hun werkelijke rendement lager ligt dan wat er op basis van forfaits aan rendement is berekend. Dáárvoor is dus de tegenbewijsregeling door de Belastingdienst opgetuigd.

Aangenomen amendement en moties tegenbewijsregeling box 3

Bij de behandeling van de wet waren een aantal amendementen en moties ingediend. Veel hiervan betroffen de particuliere vastgoedbelegger. In de tegenbewijsregeling moeten zij namelijk belasting betalen over niet-gerealiseerde waardestijgingen zonder dat ze ook nog aftrek hebben van onderhoudskosten. Hierdoor wordt het voor particuliere verhuurders een stuk minder aantrekkelijk om vastgoed te kopen en verhuren. Toch werden de voorstellen niet aangenomen: in de huidige vorm waren ze onhaalbaar in verband met de begrotingsdiscipline en uitvoeringsproblemen. De Tweede Kamer heeft onderstaand amendement en onderstaande moties wel aangenomen:

  • Amendement over het verplicht stellen van het gebruik van het formulier voor het aannemelijk maken van het werkelijke rendement.
  • Motie over onderzoeken of en in hoeverre de leegwaarderatio nog actueel is
  • Motie waarin is gevraagd de effecten op bepaalde groepen belastingplichtigen in beeld te brengen.
  • Motie over een jaarlijkse impactanalyse van de tegenbewijsregeling.
  • Motie over het IV (informatievoorziening)-portfolio bij de Belastingdienst zodanig prioriteren dat invoering van het nieuwe box 3-stelsel per 1 januari 2028 wordt gerealiseerd.
  • Motie over het uitwerken van de mogelijkheid om bij de invoering van het nieuwe box 3-stelsel de vooringevulde aangifte tijdelijk los te laten.
  • Motie over herstel van de ongerechtvaardigde herverdeling van geld werkenden naar de grootste vermogens.
  • Motie over verbetering van de fiscale positie van rijksmonumenten.

Belastingjaren voor tegenbewijsregeling

De tegenbewijsregeling in box 3 geldt voor verschillende jaren:

  • Belastingjaren 2021 en later: alle belastingplichtigen met box 3-inkomen kunnen de regeling gebruiken.
  • Voor de belastingjaren 2017 tot en met 2020 gelden voorwaarden. Het moet gaan om:
    • belastingplichtigen met een definitieve aanslag met box 3-inkomen die op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond of daarna opgelegd is; én
    • die tijdig een bezwaar of een verzoek tot ambtshalve vermindering hebben gedaan of dit nog doen.

Formulier Opgaaf werkelijk rendement

Als de Belastingdienst de tegenbewijsregeling openstelt, krijgen belastingplichtigen voor elk jaar dat zij het werkelijk rendement mogen doorgeven een aparte brief. De fiscus stelt voor het opgeven van het werkelijk rendement dus een formulier beschikbaar, het formulier Opgaaf werkelijk rendement (OWR).

Als het werkelijk rendement van een belastingplichtige lager ligt dan het fictieve rendement dat op basis van forfaits is berekend, moet er een teruggave volgen. Andersom geldt dat je nooit méér belasting gaat betalen, ook niet als uit het formulier blijkt dat het werkelijke rendement hoger lag dan het fictieve rendement. Dan dien je het formulier natuurlijk ook niet in!

In de wet is nauwkeurig omschreven wat er onder het werkelijk rendement valt

Zelf veel gegevens verzamelen

In de wet die de tegenbewijsregeling instelt is nauwkeurig omschreven wat er onder het werkelijk rendement valt. Zo tellen inkomsten uit onder meer rente, huur en dividend mee, maar gemaakte kosten (voor bijvoorbeeld een bankrekening) mogen niet verrekend worden.

Bij het aantonen van het werkelijke rendement moet je zelf flink wat gegevens verzamelen, want de Belastingdienst heeft die data niet. Het kan dus geen kwaad om alvast te beginnen met het bij elkaar zoeken van de gegevens. Hierbij kan het gaan om:

  • Saldi van al je bank- en spaarrekeningen.
  • Ontvangen rente op het aandeel in het vermogen van een vereniging van eigenaren (VvE).
  • Contant geld in vreemde valuta.
  • Inkomsten uit beleggingen, maar zonder de ingehouden dividendbelasting, waarde op 1 januari en 31 december en de totale waarde van je aankopen en verkopen van dat jaar.
  • De waarde van cryptovaluta op 1 januari en 31 december van een jaar en de totale waarde van aan- en verkopen van het betreffende jaar.
  • De WOZ-waarde van een tweede woning in Nederland, zoals een vakantiehuis. Of de waarde in het economisch verkeer als het een tweede woning in het buitenland is.
  • WOZ-waarde van verhuurde woning en huur- en pachtontvangsten. Bij buitenlandse verhuurde woning geldt waarde in het economisch verkeer.
  • Bij overige onroerende zaken, denk bijvoorbeeld aan een garage, geldt de waarde in het economisch verkeer. Ook de huur- en pachtontvangsten spelen een rol.
  • Bij vorderingen de ontvangen rente.
  • Voor overige bezittingen (bijv. periodieke uitkeringen) is de waarde per 1 januari en 31 december nodig en de totale waarde van betaalde premies en ontvangen uitkeringen over het gehele jaar.
  • Schulden: naam geldverstrekker en betaalde rente.

Bij veel van bovenstaande posten geeft de Belastingdienst ook steeds weer aan dat belastingplichtigen zich de moeite van het opzoeken van gemaakte kosten kunnen besparen, omdat die toch niet meetellen (dus niet mogen worden afgetrokken) voor het werkelijke rendement van box 3.

Heffingsvrije vermogen

Bij het bepalen van het werkelijk rendement speelt het heffingsvrije vermogen geen rol. Het werkelijke rendement wordt bepaald op basis van de volledige heffingsgrondslag. De waardering van vermogensbestanddelen blijft hetzelfde als het eerder was.

 

 

NOAB

NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. 

NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.

Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)

Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.

 





Contact

Stuur ons een bericht

Vul onderstaande velden in en wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Uw privacy is erg belangrijk. Alle door u verstrekte gegevens zullen door ons vertrouwelijk worden behandeld en zullen dan ook nooit zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming met anderen worden gedeeld. Ook zullen uw privacygevoelige gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk of wettelijk vereist.