Samen met u maken wij goede afspraken welke werkzaamheden u aan ons wilt uitbesteden. Wij kunnen alles van A tot Z voor u regelen, maar u kunt er ook voor kiezen de administratie zelf te doen via de cloud (SnelStart of Exact Online) en door ons alleen de controle te laten uitvoeren, de jaarrekening op te laten stellen en de belastingaangiften te verzorgen. Ook geautomatiseerde verwerking van boekingsstukken en bankmutaties is uiteraard mogelijk. Onze werkzaamheden worden op inzichtelijke wijze gefactureerd tegen een redelijk tarief. Wij kunnen ook een vaste prijsafspraak maken middels een abonnement, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Persoonlijke service en klantbelang staan bij ons in ieder geval altijd voorop. En wat misschien wel heel belangrijk is: wij zijn altijd bereikbaar en u hoeft bij ons geen dagen of weken te wachten op een antwoord als u eens een vraag heeft. Heeft u een (financieel) probleem? Wij lossen het voor u op.
Natuurlijk wilt u zelf graag weten hoe uw bedrijf ervoor staat, maar ook de belastingdienst, de bank en andere instanties vragen u regelmatig up to date gegevens aan te leveren. Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor kan alle gewenste rapportages voor u verzorgen. Afhankelijk van uw behoefte verstrekken wij maand- of kwartaalrapportages en/of liquiditeitsprognoses, zodat u ook lopende het boekjaar op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Ook voor een deskundig fiscaal of financieel advies bent u bij ons aan het juiste adres. U bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. De koffie staat klaar!
Het lidmaatschap van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB), een vereniging van gecertificeerde administratiekantoren, staat garant voor het leveren van kwaliteit. NOAB-kantoren zijn namelijk verplicht zich permanent te scholen, zodat actualiteit van kennis altijd gewaarborgd is. Dat stelt ons in staat snel in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving en u altijd van actuele adviezen te voorzien. Voor advisering buiten onze competentie kunnen wij altijd terugvallen op de specialisten van de NOAB-adviesgroep of ons eigen netwerk. Daarin zijn diverse disciplines vertegenwoordigd, van advocaten en notarissen tot fiscalisten. Zie voor meer informatie het tabblad NOAB en bekijk de animatie en de filmpjes van enkele ondernemers die vertellen waarom zij voor een NOAB-kantoor hebben gekozen.
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor is een NOAB-gecertificeerd administratiekantoor gevestigd in Hoofddorp. Het kantoor telt 5 medewerkers. Dat betekent dat u altijd geholpen kunt worden omdat voor iedere discipline meerdere mensen beschikbaar zijn.
Hieronder stellen wij de medewerkers graag aan u voor:
Richard Smit
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: smit@smitdeleeuw.nl M: 06-37455576
Michelle Smit-de Leeuw
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: jaarrekeningen, omzetbelasting, ICP-listing, vennootschapsbelasting, advisering
E: leeuw@smitdeleeuw.nl M: 06-12770475
Marco Hageman
Functie: Directeur/eigenaar
Specialiteit: fiscaal advies, jaarrekeningen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting
E: hageman@smitdeleeuw.nl M: 06-15414201
Pim Schagen
Functie: Assistent-accountant
Specialiteit: jaarrekeningen, administraties, aangifte omzetbelasting
Laura de Booy
Functie: aangiftemedewerker, salarisadministrateur
Specialiteit: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, salarisadministratie, loonheffing en omzetbelasting
Smit & De Leeuw Administratie- en belastingadvieskantoor in Hoofddorp biedt u een volledig pakket voor o.a. de volgende ondernemingsvormen:
Eenmanszaak
Vennootschap onder firma
Besloten vennootschap
Stichting en vereniging
Wij voorzien u van betrouwbare en transparante financiële informatie omtrent uw onderneming. Maar wij weten als geen ander dat het niet alleen maar om de cijfers draait. Inzicht in en betrokkenheid bij uw organisatie, de markt waarin u opereert en ook uw persoonlijke situatie, stellen ons in staat u op een breder terrein van dienst te zijn. Met onze kennis en ervaring loodsen wij de ondernemer zowel zakelijk als privé door het woud van regels, wetten en instanties.
Ook als particulier kunt u bij ons terecht voor het invullen van uw aangifte inkomstenbelasting.
Uw administratie verzorgd van A tot Z (ook in de cloud)
Controle van door u zelf bijgehouden administraties
Periodieke rapportages
Jaarrekening incl. eventuele consolidatie
Publicatiestukken Kamer van Koophandel
Facturering inclusief debiteurenbeheer, incasso en betalingsverkeer
Ondersteuning administratieve automatisering
Salarisadministratie
Arbeidsovereenkomsten
Pensioenberekeningen via onze externe actuaris
Verzuimadministratie
Alle overige personeelszaken
Inkomstenbelasting (ook voor particulieren)
Vennootschapsbelasting
Omzetbelasting
Loonheffing
Dividendbelasting
Schenk- en erfbelasting
Aanvraag voorlopige teruggaaf
Fiscale advisering
Advisering rechtsvormkeuze
Beroep- en bezwaarschriften
Begeleiding belastingcontrole
Startersbegeleiding
Begeleiding kredietaanvragen
Invullen CBS statistieken
Nog steeds beginnen veel mensen voor zichzelf. Het starten van een eigen onderneming blijft populair in ons land. De overheid komt deze groep ook wel tegemoet.
Op fiscaal gebied bijvoorbeeld zijn er voor de starter een aantal speciale voordelen te behalen. Die voordelen vindt u in dit verdiepingsartikel, zodat u als starter zeker weet dat u geen geld laat liggen. Want een beetje meer financiële armslag is als starter natuurlijk altijd welkom.
Als startende ondernemer met een eenmanszaak krijgt u met een heleboel nieuwe regelingen te maken. En ook de Belastingdienst weet u te vinden nadat u zich heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In de meeste gevallen zult u met de inkomstenbelasting (IB) te maken krijgen. Maar ook de BTW en de loonheffingen (als u op termijn personeel in dienst neemt) kunnen om de hoek komen kijken.
De meeste voordelen zijn voor u te halen in de IB. Voor alle IB-ondernemers gelden natuurlijk de zelfstandigenaftrek en andere vormen van ondernemersaftrek, de mkb-winstvrijstelling, en de investeringsaftrek. Hieronder komen echter de belaste voordelen die alleen voor starters gelden aan bod, waardoor uw winst nog een stuk lager kan worden. En daarmee daalt ook uw belastingrekening.
De gewone afschrijving gaat pas in op het moment van ingebruikname van het bedrijfsmiddel. De mogelijkheid van de willekeurige afschrijving gaat al eerder in. De willekeurige afschrijving is afhankelijk van het tijdstip van investeren. Met vervroegde afschrijving kan dus al worden begonnen op het tijdstip waarop de investeringsverplichtingen zijn aangegaan.
Als starter komt u in aanmerking voor de startersaftrek, wat in feite een verhoging van de zelfstandigenaftrek is. Hiervoor moet u wel aan de volgende voorwaarden voldoen;
De startersaftrek bedraagt € 2.123 in 2023. U kunt de startersaftrek maximaal drie keer claimen in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent.
Het kan zijn dat de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek bij elkaar hoger zijn dan uw winst. U heeft dan te maken met een verlies. U kunt dit verlies verrekenen met andere inkomsten uit werk en woning (box 1). Als u dat jaar geen andere inkomsten heeft, kunt u het verlies verrekenen in latere of eerdere jaren.
Als u met een arbeidsongeschiktheidsuitkering een onderneming bent begonnen, heeft u recht op de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid, als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Voor het eerste, tweede en derde jaar is de aftrek € 12.000, € 8.000 en € 4.000. De aftrek kan niet hoger zijn dan uw winst.
Verder kunnen starters nog in aanmerking komen voor een extra aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk. Deze aftrek loopt via de WBSO en is een tegemoetkoming in de (loon)kosten die een ondernemer maakt voor innovatie. Bovenop de reguliere aftrek van € 14.202 (in 2023) kunnen starters een extra aftrek krijgen van € 7.106 als zij voldoen aan deze voorwaarden:
Normaal gesproken berekent u het bedrag van de jaarlijkse fiscale afschrijving op een bedrijfsmiddel op het deel van de nog niet afgeschreven aanschaffings- en voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar is toe te rekenen.
Hierbij geldt in principe een maximum van 20% van de aanschaffings- of voortbrengingskosten. Voor goodwill geldt een maximum van 10%. Als starter mag u echter willekeurig afschrijven en bent u dus niet gebonden aan de bovengenoemde maxima.
Investeringen doorschuiven naar volgend kalenderjaar
Om willekeurig te mogen afschrijven moet u als starter in het jaar waarin de investering heeft plaatsgevonden recht hebben op de startersaftrek.
Ook als u investeringen heeft gedaan in een jaar waarin u geen recht had op de startersaftrek, kan op deze investeringen toch willekeurig worden afgeschreven. U mag deze investeringen namelijk optellen bij de investeringen in het daaropvolgende kalenderjaar, maar dan moet u in dat jaar wel recht hebben op de startersaftrek.
De staatssecretaris van Financiën heeft in een besluit laten weten dat de faciliteit van willekeurige afschrijving niet zo ver gaat dat over een langere periode dan tot het moment van buitengebruikstelling van het bedrijfsmiddel kan worden afgeschreven.
Een voorbeeld: een ondernemer heeft een bedrijfsmiddel waar hij willekeurig over heeft afgeschreven niet meer in gebruik van de onderneming, maar hij houdt het bedrijfsmiddel nog wel aan voor een geschikt moment van verkoop. In dat geval mag hij volgens de staatssecretaris dus niet meer verder willekeurig afschrijven.
Voor de willekeurige afschrijving moet u aansluiten bij de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Investeringen en verplichtingen die zijn uitgesloten van de KIA, zijn dus ook uitgesloten van willekeurige afschrijving voor starters.
U kunt ook nooit meer afschrijven dan over het maximumbedrag dat nog recht geeft op KIA (€ 353.973 in 2023). U mag ook niet meer aftrekken dan het bedrag waarvoor u verplichtingen bent aangegaan of dat u aan voortbrengingskosten heeft gemaakt.
Het minimale totale investeringsbedrag dat geldt voor de KIA (€ 2.601), geldt echter niet voor de willekeurige afschrijving. Koopt u bijvoorbeeld in een jaar als enig bedrijfsmiddel een computer van € 2.000, dan komt die investering niet in aanmerking voor de KIA, omdat uw totale investering te laag is. Maar u mag over de computer dus wél willekeurig afschrijven.
Er zijn omstandigheden waardoor u de boekwaarde moet aanpassen van het bedrijfsmiddel waarop u willekeurig heeft afgeschreven. Dit moet als binnen 5 jaar (10 jaar voor zeeschepen) na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering doet, zich een van de volgende omstandigheden voordoet:
In deze gevallen moet u de boekwaarde van het bedrijfsmiddel stellen op de waarde die het gehad zou hebben als u hierover niet willekeurig had afgeschreven. Het verschil tussen de oude en nieuwe boekwaarde is dan winst.
De wetgever heeft een te voordelige samenloop van willekeurige afschrijving en de herinvesteringsreserve (HIR) willen tegengaan. Is op een bedrijfsmiddel willekeurig afgeschreven, dan kunt u voor het deel van de boekwinst dat is ontstaan door de willekeurige afschrijving geen HIR vormen.
Een tweede samenloopbepaling zorgt ervoor dat een afboeking van de HIR als (eerste) willekeurige afschrijving wordt gezien. Beide bepalingen zorgen ervoor dat de willekeurige afschrijving via toepassing van de HIR is door te schuiven naar bedrijfsmiddelen waarvoor de willekeurige afschrijving niet is bedoeld.
Heeft u maar een lage winst vóór aftrek van de afschrijvingen, dan moet u even goed kijken of het fiscaal slim is om meer af te schrijven dan u zou mogen doen. U trekt immers de afschrijvingskosten maar af tegen het lage tarief. Een eenmaal toegepaste willekeurige afschrijving kunt u ook niet meer terugdraaien. U kunt er in dit geval zelfs voor kiezen om minder af te schrijven dan normaal.
Voldoet u binnen 5 jaar vanaf het begin van het kalenderjaar waarin de investering plaatsvond niet meer aan de voorwaarden voor willekeurige afschrijving, dan moet de afschrijving worden teruggedraaid. De inspecteur stelt in dat geval de fiscale boekwaarde van het bedrijfsmiddel op de boekwaarde die het zou hebben als u geen willekeurige afschrijving zou hebben toegepast.
NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen.
NOAB is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadviseurs die zich richten op het MKB. Bij NOAB zijn ongeveer 1000 kantoren aangesloten - en dat aantal groeit nog steeds. NOAB zet zich op verschillende manieren in om de belangen van haar leden binnen en buiten de sector te behartigen.
Daarnaast geldt het NOAB-kwaliteitskeurmerk al jaren als de norm in de branche. Het NOAB-lidmaatschap wordt pas toegekend als een administratie- of belastingadvieskantoor zich richt op kwaliteit en aan een pakket van eisen voldoet. Een kantoor met een NOAB-logo garandeert daarom kwaliteit, vakmanschap en actuele kennis van zaken. (bron: noab.nl)
Klik hieronder op het animatiefilmpje voor een heldere uitleg wat een NOAB-kantoor voor u kan betekenen of op één van de andere filmpjes van ondernemers die uitleggen waarom zij bewust voor een administratiekantoor met een NOAB-keurmerk hebben gekozen.
Vul onderstaande velden in en wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Uw privacy is erg belangrijk. Alle door u verstrekte gegevens zullen door ons vertrouwelijk worden behandeld en zullen dan ook nooit zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming met anderen worden gedeeld. Ook zullen uw privacygevoelige gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk of wettelijk vereist.